Σύναξη
της Καθολικής Εκκλησίας
στην Ελλάδα

[ κείμενο εργασίας ]
 

 

ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ


3. Σήμερα είναι γνωστό σε όλους, πως η οικογένεια και ο γάμος περνούν μια μεγάλη κρίση. Το 2005 τα διαζύγια στην Ελλάδα έφτασαν τα 11.309. Τα διαζύγια που εκδόθηκαν την τελευταία δεκαετία αυξήθηκαν κατά 87,2%. Επίσης, το 2004 το 5,1% των γεννήσεων στην Ελλάδα ήταν εκτός γάμου, σχεδόν διπλάσιο του ποσοστού του 1994 (2,8%). Οι «Τimes» της Νέας Υόρκης, πρόσφατα, επισήμαναν ότι στην απογραφή του 2005, το 51 % των γυναικών-μητέρων στις Η.Π.Α. δήλωσε ότι ζει εκτός γάμου. Το φαινόμενο αυτό (ζευγάρια εκτός γάμου), παρατηρείται όλο και πιο συχνά και στην πατρίδα μας.

4. Σύμφωνα με έρευνα που δημοσίευσε μια ελληνική εφημερίδα οι αιτίες αυτού του φαινομένου είναι:
- οι αλλαγές στις σχέσεις των δύο φύλων,
- οι αλλαγές στην επαγγελματική και οικονομική θέση των γυναικών
- η απροθυμία των ζευγαριών να διατηρήσουν μια σχέση η οποία δεν τους γεμίζει.

5. Σ’ αυτό πρέπει να προστεθεί και το εξής, πολύ σημαντικό: Στους άνδρες και στις γυναίκες που αναζητούν ειλικρινά και σοβαρά μιαν απάντηση στα καθημερινά και μεγάλα προβλήματα του συζυγικού και οικογενειακού τους βίου, προσφέρονται λύσεις που, ενώ δελεάζουν, αφήνουν εκτεθειμένη την αλήθεια και την αξιοπρέπεια του ανθρώπου. Αυτές οι λύσεις, συχνά, υποστηρίζονται από τα πανίσχυρα ΜΜΕ, που με τρόπο επιτήδειο βάζουν σε κίνδυνο την ελευθερία του ανθρώπου και τον εμποδίζουν να κρίνει αντικειμενικά» (FC 4). Τα Μ.Μ.Ε. προβάλλουν με μεγάλη επιτυχία εσφαλμένα πρότυπα οικογένειας που δελεάζουν τους θεατές και τους αναγνώστες, και τους ωθούν να τα μιμούνται.

6. Από την άλλη πλευρά τα παιδιά στην οικογένεια, από την πιο μικρή ηλικία, επηρεάζονται περισσότερο από τον καθημερινό βομβαρδισμό των διαφημίσεων παρά από το σχολείο και την οικογένειά τους. Μια έρευνα στην Ευρώπη και στην Αμερική, απέδειξε ότι το μέσο παιδί βλέπει 20 με 40 χιλιάδες τηλεοπτικές διαφημίσεις το χρόνο. Το μέσο δεκάχρονο παιδί έχει απομνημονεύσει 300 με 400 εμπορικές μάρκες. Το 70% των τρίχρονων παιδιών αναγνωρίζουν το σήμα των Μακ Ντόναλντ, αλλά μόνο τα μισά ξέρουν το επώνυμό τους. Έτσι από τη μια μεριά, έχουμε μια τεράστια εμπορική μηχανή με στόχο το παιδί, οπλισμένη με πλήθος μέσων για να το δελεάζει, να το προσελκύει και να κρατάει δέσμιο τον εσωτερικό κόσμο του. Από την άλλη, έχουμε πολυάσχολους και αγχωμένους γονείς που προσπαθούν να διαπαιδαγωγήσουν όσο μπορούν πιο σωστά τα παιδιά τους, αλλά το αποτέλεσμα δεν είναι πάντα το επιθυμητό διότι άλλες, πιο ισχυρές δυνάμεις τα επηρεάζουν.

7. Όσον αφορά τους νέους, τα αποτελέσματα των ερευνών είναι αντιφατικά. Σύμφωνα με μελέτες για τα χαρακτηριστικά της νέας γενιάς (ηλικίες 18 - 25) στην Ελλάδα, τη δυτική Ευρώπη και τις Η.Π.Α., η πλειονότητα των νέων σήμερα εμφανίζεται σε γενικές γραμμές ευχαριστημένη και αντιμετωπίζει το μέλλον με αισιοδοξία, ενώ ταυτόχρονα θεωρεί ότι έχει περισσότερες επαγγελματικές διεξόδους σε σύγκριση με την προηγούμενη γενιά. Ο γάμος, τα παιδιά και μία επιτυχημένη καριέρα εξακολουθούν να παραμένουν στόχοι μιας «πετυχημένης» ζωής. Η απόκτηση πλούτου αποτελεί βασικό στόχο των νέων, ενώ η πλειονότητα δηλώνει ότι οι περιστασιακές σχέσεις, η κατανάλωση αλκοόλ και η χρήση απαγορευμένων ουσιών είναι περισσότερο διαδεδομένες σήμερα απ’ ό,τι 20 χρόνια πριν. Οι δεσμοί της νέας γενιάς με την οικογένεια διατηρούνται αρκετά ισχυροί. Για τους έλληνες νέους, η τελευταία έρευνα που πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς, κατέδειξε ότι η οικογένεια θεωρείται ως η πλέον σημαντική αξία, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί ένα είδος καταφυγίου για τους νέους. Η ασφάλεια και η οικονομική και συναισθηματική στήριξη που παρέχει η ελληνική οικογένεια αποτελούν τους κύριους λόγους διατήρησης των οικογενειακών δεσμών.

8. Όσον αφορά την οικογένεια και το γάμο ως χριστιανικές έννοιες, αυτές αντανακλούν την μεγαλύτερη ή μικρότερη κρίση της πίστης που συναντάμε στη σημερινή μας κοινωνία. Αλλά και χωρίς να υπάρχει κάποια κρίση στην πίστη, αυτή με το να είναι ασθενής, δεν επηρεάζει την ζωή των χριστιανών σε όλο το πλάτος και το βάθος της. Έτσι οι χριστιανοί μας χαρακτηρίζονται από μια ασθενική πνευματική ζωή τυπικής θρησκευτικότητας. Όλα αυτά εμποδίζουν την οικογένεια να εμποτιστεί από βαθιές χριστιανικές αρχές που θα εμπνέουν ανά πάσα στιγμή τις σχέσεις των μελών της μεταξύ τους, αλλά και με τους άλλους και κυρίως με τον Θεό.

9. Για να είμαστε ακριβοδίκαιοι πρέπει να αναγνωρίσουμε πως οι καθολικές μας οικογένειες, σε γενικές γραμμές παραμένουν ακόμη υγιείς, αν και βάλλονται από όλες τις πλευρές. Αυτό που επιθυμεί διακαώς η Εκκλησία είναι να προσφέρει τις υπηρεσίες της σε κάθε οικογένεια, και κυρίως σε αυτές που έχουν περισσότερο ανάγκη από βοήθεια.

10. Το συχνό παράπονο που ακούγεται σήμερα από τους πιστούς μας είναι ότι η οικογένεια αισθάνεται μόνη, διότι ούτε το Κράτος, αλλά συχνά ούτε και η Εκκλησία της συμπαραστέκονται στα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζει.

11. Στην πατρίδα μας τα προβλήματα της οικογένειας, την τελευταία δεκαετία, έχουν πάρει άλλες διαστάσεις εξ αιτίας της μαζικής παρουσίας μεταναστών. Οι οικογένειες των μεταναστών παρουσιάζουν διάφορες ιδιαιτερότητες και διαφορετικά προβλήματα, αλλά συχνά προσφέρουν και ένα ανεκτίμητο πλούτο για τις οικογένειές μας.

12. Έχοντας υπόψη αυτή την ποικιλόμορφη εικόνα των οικογενειών μας, η Σύνοδος της Ιεραρχίας θέλησε, μαζί με όλους τους φορείς της Εκκλησίας μας, να προχωρήσουμε σε μία Τρίτη Σύναξη και να μελετήσουμε αυτή την εικόνα της οικογένειας, με σκοπό να τον βοηθήσουμε όλοι μαζί να βιώνει αυτό που είναι, δηλαδή «κατ’ οίκον Εκκλησία».

Σ

Υ

Ν

Α

Ξ

Η

 

Γ

Ι

Α

 

Τ

Η

Ν

 

Ο

Ι

Κ

Ο

Γ

Ε

Ν

Ε

Ι

Α

 

16-18
Νοεμβριου
2007




©2007 Catholic Church in Greece